ПРЕГЛЕД НА BMW Z МОДЕЛИТЕ.

В края на 80-те години на миналия век BMW се завръща към традициите на роудстърите като легендарното BMW 507: двуместни, открити автомобили, чиято основна цел е радостта от шофирането. “Z” може да бъде интерпретирано и като първата буква от немската дума за бъдеще (“Zukunft”). Но е факт, че всички модели от Серия Z впечатляват с различни детайли, които са иновативни и насочени към бъдещето.

Прочети повече
BMW Z4 M40i Роудстър (G29) три четвърти изглед отстрани

ПРЕГЛЕД НА ИСТОРИЯТА НА BMW СЕРИЯ Z.

Насладете се на разработката, историята и еволюцията на изключителните и прогресивни роудстъри на BMW от Серия Z. Насладете се на процеса на създаването на класически модели като BMW Z1 и BMW Z8, както и моделите за по-широката публика – BMW Z3 и BMW Z4.

Прочети повече

ПРЕГЛЕД НА ИСТОРИЯТА НА BMW СЕРИЯ Z.

BMW Z1.

BMW Z1 (E30/Z) 7/8 изглед отстрани в движение

(E30/Z)

В традицията на легендарните роудстъри BMW 328 и BMW 507, в края на 80-те години BMW пуска на пазара двуместен автомобил, който се превръща в класика: BMW Z1. Разработено като прототип от BMW Technik GmbH, то беше посрещнато толкова ентусиазирано, че автомобилът беше разработен, за да бъде готов за серийно производство.

Под ръководството на тогавашния главен дизайнер Харм Лагай е създаден BMW Z1 – един роудстър със иновативен дизайн. Екстремно тясната радиаторна решетка и снишаващия се преден капак подсказват: този автомобил демонстрира екстремна динамика на управлението в завоите и прецизно поведение на пътя.

Технически автомобилът е базиран на BMW Серия 3 (E30), но нищо не напомня на серийния автомобил. Това се дължи и на необичайния дизайн, освен това всичките 8 000 екземпляра на строго лимитираният роудстър са изработени на ръка. BMW Z1 е и единственият автомобил, чиито прототипи са както разработени, така и произведени от BMW Technik GmbH. Автомобилът се отличава с множество технически особености. Най-яркият детайл са потъващите в страничните прагове врати, които осигуряват пуристко изживяване при шофиране, каквото може да осигури само едно BMW Z1.

Особената стабилност и устойчивост към усукване, която позволява тази концепция на вратите, е базирана на монокок от стомана, която е изцяло горещо поцинкован. По този начин се постига не само особено висока защита срещу корозия, но и подсилване на структурата с 25 процента. Самата каросерия е изработено от фибростъкло и пластмасови детайли.

Благодарение на директната връзка с пътя BMW Z1 осигурява подобно на карт усещане при шофиране. Това усещане допълнително се подсилва от познатия от актуалното по онова време BMW 325i 2,5-литров 6-цилиндров двигател с мощност 125 кВт (170 к.с.). Лекият роудстър има почти перфектен баланс, не на последно място и благодарение на разположението на двигателя зад предната ос. С него BMW успява да създаде още един класически роудстър.

Производство: 1989–1991 година
Двигател: 2,5 литра (125 кВт, 170 к.с.), 6-цилиндров
Дължина/широчина/височина: 3 921 мм/1 690 мм/1 277 мм

BMW Z3.

BMW Z3 Роудстър (E36/7) изглед отстрани в покой

(E36/7)

Вдъхновен от огромния успех на BMW Z1, базираният в Мюнхен автомобилен производител пуска на пазара BMW Z3, роудстър за по-голяма група клиенти. Комбинацията от олекотена конструкция, двуместен открит дизайн и типичната за BMW динамична управляемост се оказа непобедима и се доказа в наследника BMW Z4 и до днес.

Малък, открит двуместен автомобил с качества на BMW: освен BMW Z1, който беше ограничен до няколко хиляди бройки - BMW не бяха предлагали нещо подобно от десетилетия. През 1995 г. BMW Z3 излиза на сцената и по улиците на света: малък, но с прецизно управление и поведение на пътя и с добри двигатели. От тази успешна концепция за 7 години бяха продадени около 297 000 екземпляра.

В началото оборудвано с 1,8-литров и 1,9-литров 4-цилидров двигател, от 1996 година BMW Z3 се предлага и с 6-цилиндров двигател с работен обем 2,8 литра и мощност 142 кВт (193 к.с.). През следващата година BMW M Роудстър впечатлява и с познатия от BMW M3 (E36) 3,2-литров 6-цилиндров двигател с мощност 236 кВт (321 к.с.).

От 1998 година BMW  тръгва по нов път и представя BMW Z3 като “Shooting Brake”, тоест като купе. Екстравагантната форма осигурява изключителна визия на автомобила, и той се предлага само с 6-цилиндрови двигатели.

След обновяването на роудстъра през 1999 година той вече се оборудва с хромирани пръстени на фаровете и модернизирана, по-динамична задна част, която е леко повдигната нагоре в задната част на калниците. Благодарение на L-образните задни светлини моделът изглежда по-широк.

Новите двигатели осигуряват още по-мощно задвижване, например 2,2-литровият агрегат с 4 цилиндъра и мощност 125 кВт (170 к.с.). 2,8-литровият 6-цилиндров двигател е заменен с 3-литров с мощност 170 кВт (231 к.с.). От 2001 година BMW M Роудстър се оборудва с двигателя от новото тогава BMW M3 (E46): той развива 239 кВт (325 к.с.) и превръща лекия двуместен кабриолет в автомобил с несравнима динамика и ускорение.

Производство: 1995–2002 година
Двигатели: 1,8–3,2 литра (85–239 кВт, 116–325 к.с.), 4- и 6-цилиндрови
Дължина/широчина/височина: 4 025–4 050 мм/1 692–1 740 мм/1 266–1 306 мм

BMW Z4.

Директният наследник на BMW Z3 се казва BMW Z4. Роудстърът вече е значително по-голям и предлага по-висок комфорт – без компромиси по отношение на динамиката и радостта от шофирането.

Прочети повече

ПЪРВОТО ПОКОЛЕНИЕ НА BMW Z4.

BMW Z4 Роудстър (E85) 7/8 изглед отстрани в движение

(E85, E86)

Наследникът на BMW Z3, създаден под ръководството на главния дизайнер Крис Бенгъл, продължава неговата традиция: къси надвеси, относително дълго междуосие, къса задна част. Така се ражда един спортен автомобил, един експресивен и динамичен роудстър, при който на първо място е поставена радостта от шофирането с директен контакт с пътя и заобикалящата среда, без това да е свързано с лишения по отношения на комфорта и модерните удобства. За интериора се предлагат висококачествени материали. Мекият покрив се оборудва със заден прозорец от стъкло с подгряване, което го прави издръжлив и пригоден за всекидневието.

В началото BMW Z4 се предлага само с редови 6-цилиндрови двигатели. С работен обем от 2,2 литра те развиват 125 кВт (170 к.с.), с работен обем 2,5 литра 141 кВт (192 к.с.), а 3-литровият вариант е с мощност 170 кВт (231 к.с.). В комбинация с окачването с пружинни стойки Макферсън отпред и многораменна конструкция отзад се осигуряват динамични характеристики, които катапултират този роудстър на върха на своя клас по отношение на динамиката и пъргавината. От 2005 година се предлага нов базов модел с 4-цилиндров двигател с работен обем 2 литра и мощност 110 кВт (150 к.с.).

При модернизирането на модела през 2006 година автомобилът получава нови брони, които в комбинация с новите LED задни светлини осигуряват още по-динамична визия. Но още по-драматична новост са двигателите на спортния автомобил: новите 6-цилиндрови двигатели с обозначение N52 осигуряват по-висока ефективност и мощност. Дори и най-малкият агрегат с работен обем 2,5 литра развива 130 кВт (177 к.с.). Освен това вече се предлага и М вариант: двигателят е от BMW M3 (E46) с работен обем 3,2 литра и развива мощност от 252 кВт (343 к.с.). Този мощен агрегат задвижва и новото купе. За разлика от BMW Z3 автомобилът е хечбек, освен това се предлага и 3-литров двигател с мощност 195 кВт (265 к.с.).

Производство: 2002–2008 година
Двигатели: 2,0–3,2 литра (110–252 кВт, 150–343 к.с.), 4- и 6-цилиндрови
Дължина/широчина/височина: 4 091–4 113 мм/1 781 мм/1 268–1 302 мм

ВТОРОТО ПОКОЛЕНИЕ НА BMW Z4.

BMW Z4 Роудстър (E89) изглед отстрани в движение

(E89)

Плавни линии, дълъг преден капак, широка задна част: следващото поколение на BMW Z4 също въодушевява всички. Не на последно място и заради факта, че BMW участва в моторните спортове с този автомобил и предлага състезателна версия за частни отбори.

BMW Z4 (E89) не се оборудва с текстилен гюрук и опционален твърд покрив, новият роудстър се предлага със сгъваем покрив от алуминий. Благодарение на това при затворен покрив автомобилът почти не се различава от автомобил с конвенционален покрив. Тази версия замества купето.

Първите автомобили от това поколение се задвижват от 6-цилиндрови двигатели, от sDrive23i с работен обем 2,5 литра и 150 кВт (204 к.с.) до върховия модел sDrive35i с 3-литров двигател с мощност 225 кВт (306 к.с.). От 2010 година се предлага и sDrive35is със същия двигател, който след модернизацията развива 250 кВт (340 к.с.) и е най-мощната версия до края на производството през 2016 година. След обновяването на модела през 2011 година се предлагат два 4-цилиндрови турбодвигателя, които заместват по-малките 6-цилиндрови агрегати. През 2013 година е представен базовият вариант с малко по-ниска мощност: 2-литров 4-цилиндров двигател със 115 кВт (156 к.с.).

Серийното оборудване е значително по-богато от обичайното за онова време ниво. Така например автомобилът е оборудван със спирачен асистент, както и визуален индикатор: мигащите спирачни светлини и автоматичното включване на аварийните светлини подсказват на другите участници в движението, че BMW Z4 спира с максимално отрицателно ускорение.

Днес тези елементи са стандарт, но през 2009 година те бяха иновативни. Освен това BMW Z4 се оборудва с контрол на динамиката на управлението, с която поведението на пътя може да бъде адаптирано, например твърдостта на сервоуправлението или моментите на превключване при версиите с автоматична трансмисия.

От второто поколение на BMW Z4 са произведени около 115 000 екземпляра.

Производство: 2009–2016 година
Двигатели: 2,0–3,0 литра (115–250 кВт, 156–340 к.с.), 4- и 6-цилиндрови
Дължина/широчина/височина: 4 239 мм/1 790 мм/1 291 мм

ТРЕТОТО ПОКОЛЕНИЕ НА BMW Z4.

BMW Z4 Роудстър (G29) изглед отпред шофиране

(G29)


BMW Z4 (G29), третото поколение на роудстъра, довежда идеята Z до нейната екстремност: Изключителен  прогресивен дизайн със спортен M пакет като стандарт и най-модерна технология.


В тъмнината веднага впечатляват LED фаровете, отзад светят OLED, органични светодиоди. BMW Z4 впечатлява със светлинното си присъствие при всякакви светлинни условия. Динамиката на управлението на автомобила веднага проличава от динамичните линии, които преминават от издължения преден капак, през страничния силует до късата, широка задна част. Air Breather зад предните калници намаляват завихрянията на въздуха в предните калници. Текстилният покрив на роудстъра се отваря и затваря за спиращите дъха 10 секунди – и то при скорост до 50 км/ч.

Благодарение на ниската си стойка над пътя, изключително доброто разпределение на теглото и стегнатото окачване BMW Z4 се чувства у дома си най-вече по осеяните със завои междуградски пътища. Високата стабилност в завоите осигурява прецизно поведение при завиване и голяма радост при шофиране. Twin Scroll Turbo двигателите с 4 или 6 цилиндъра осигуряват достатъчна мощност на автомобила, от 2-литровия агрегат със 145 кВт (197 к.с.) до М двигателя с работен обем 3 литра, който при BMW Z4 M40i Роудстър развива мощност от 250 кВт (340 к.с.).

В интериора изисканите материали на BMW Individual могат да бъдат комбинирани в най-разнообразни цветови комбинации и осигуряват неподражаем характер. Освен това по желание се предлага и Head-Up Display, както и BMW Intelligent Personal Assistant, с който множество функции на BMW Z4 могат да бъдат управлявани с гласови команди.

Производство: 2018–до днес
Двигатели: 2,0–3,0 литра (145–250 кВт, 197–340 к.с.), 4- и 6-цилиндрови
Дължина/широчина/височина: 4 324 мм / 1 864 мм / 1 303 – 1 304 мм

BMW Z8.

BMW Z8 Роудстър (E52) три четвърти изглед отпред в движение

(E52)

Въпреки че всички Z модели следват традицията на легендарните роудстъри като BMW 507, по отношение на концепцията и елементите на дизайна BMW Z8 е директен наследник на луксозен автомобил от 50-те години на миналия век. Ексклузивният двуместен автомобил има подобни извити калници, както и много дълъг преден капак и къса задна част. Същото важи и за изключителните динамични характеристики на този елегантен и изразителен автомобил.

През 1997 година на Tokyo Motor Show е представен дизайнерският прототип BMW Z07, при който вече се виждат важни елементи на BMW Z8. Под ръководството на дизайнера Хенрик Фискер е създадено BMW Z8, което за пръв път е въведено на пазара през 2000 година. с извитите си калници и широката, ниска бъбрековидна радиаторна решетка автомобилът цитира дизайнерски елементи на BMW 507 и ги пренася в новото хилядолетие.

BMW Z8 е с изключително модерна конструкция, със самоносеща алуминиева рама (т. нар. Spaceframe), върху която е монтирана каросерията. Това значително понижава теглото на автомобила, което се отразява изключително добре на динамиката на управлението. Сърцето на автомобила е 5-литровият V8 двигател от BMW M5 (E39S) с мощност 294 кВт (400 к.с.), който осигурява изключително ускорение на автомобила от висок клас. По онова време това е най-мощният двигател на BMW.

BMW Z8 серийно се предлагаше с пълно оборудване. То включваше телефон с устройство Свободни ръце, навигационна система, климатична инсталация, пълна кожена тапицерия и твърд покрив от фибростъкло със заден прозорец с подгряване. От 2000 до 2003 година са произведени точно 5 703 екземпляра от луксозния, красив и мощен роудстър. Всеки един от тях е изработен на ръка.

Производство: 2000–2003 година
Двигател: 5,0 литра (294 кВт, 400 к.с.), 8-цилиндров
Дължина/широчина/височина: 4 400 мм/1 830 мм/1 310 мм

BMW Z4 Роудстър(G29) изглед отзад

BMW Z4 РОУДСТЪР.

BMW употребявани автомобили пред дилър на BMW

BMW ИЗПОЛЗВАНИ АВТОМОБИЛИ.

BMW Z4 M40i роудстър (G29) три четвърти изглед отзад в движение

BMW Z4 M АВТОМОБИЛИ.

Разход на гориво и СО₂ емисии.

BMW Z4 Роудстър:
Среден разход на гориво в л/100 км: 7,4–6,9
СО₂ емисии в г/км (комбинирани): 167–157

BMW Z4 M40i Роудстър:
Среден разход на гориво в л/100 км: 8,1–7,9
СО₂ емисии в г/км (комбинирани): 184–179

Официалните данни за разхода на гориво, СО₂ емисиите, разхода на електроенергия и електрическия пробег са измерени в съответствие с тестовия цикъл VO (EU) 715/2007 във версията, валидна за този модел. WLTP данните отчитат диапазона при всички възможни допълнителни оборудвания (в случая за германския пазар). За сертифицираните след 01.01.2021 година автомобили официалните данни са налични само според WLTP. В допълнение, съгласно регламент на ЕС 2022/195, стойностите на NEDC вече отпадат в сертификатите за съответствие на ЕО от 1 януари 2023 г. Повече информация за методиките NEDC и WLTP може да намерите наwww.bmw.de/wltp

Прочети повече

Разход на гориво и СО₂ емисии.

  • BMW Z4 Роудстър:
    Среден разход на гориво в л/100 км: 7,4–6,9
    CO2 емисии в г/км (комбинирани): 167–159

    BMW Z4 M40i Роудстър:
    Среден разход на гориво в л/100 км: 8,1–7,9
    CO2 емисии в г/км (комбинирани: 184–179

    Официалните данни за разхода на гориво, СО2 емисиите, разхода на електроенергия и електрическия пробег са измерени в съответствие с тестовия цикъл VO (EU) 715/2007 във версията, валидна за този модел. WLTP данните отчитат диапазона при всички възможни допълнителни оборудвания. За сертифицираните след 01.01.2021 година автомобили официалните данни са налични само според WLTP. Повече информация за методиките WLTP и NEDC може да намерите на www.bmw.de/wltp.